vegán életmód

A fehérje

Talán a legnagyobb kérdés csoport a fehérje, amivel találkozok. Mindenki megkérdezi tőlem, hogy akkor a fehérjét honnan szerzem? A válaszom mindig ugyanaz, a növényekből, ahonnan valójában te is. Hiszen az első és legfontosabb, amit biológia órán már megtanultunk csak sokan elfelejtettek, hogy minden fehérje alapvetően növényi eredetű. Nem szükséges állati szöveteket ennünk, ahhoz, hogy fehérjéhez jussunk.

Csak a növények képesek megkötni a levegő nitrogéntartalmát, szétszedni a részecskéket és összekeverni aminosavakká, majd fehérjévé. Bármely állati eredetű fehérje igazából újrahasznosított növényi fehérje, hozzáadott káros anyagokkal.

Ha olyan étrendet követsz, amely kalóriában megfelelő számodra, olyanokat eszel, mint a barna rizs vagy a brokkoli és eleget is, akkor mennyiségileg és minőségileg is elegendő fehérjéhez jutsz. 2000 kcal barna rizs és brokkoli kb. 80 g fehérjét tartalmaz, beleértve a szükséges esszenciális aminosavakat is, megőrizve az egészséget.

A zöldek tele vannak fehérjével. A hüvelyesek tele vannak fehérjével. A növények tele vannak fehérjével. A zöldségekből kéne fedezni a fehérjeszükségletünket, mert a növényi fehérjék sokkal jobb hatással vannak ránk. 

A legtöbb ember kétszer annyi fehérjét eszik, és fele annyi rostot, mint amennyi szükséges lenne. Mégis mindenki a fehérjéről beszél.  Ez olyan, mint egy nagy marketing kampány, amit a fehérje vezet évek óta.

Nem az a kérdés, hogy honnan szerezzük a fehérjét, hanem honnan szerezzük a rostot?

Az emberi anyatejnek a legkisebb a fehérjetartalma bármilyen más állatfajhoz képest. Ezt a folyadékot az evolúció évmilliókkal ezelőtt arra találta ki, hogy tökéletes táplálékként szolgálja a gyermekeket. Tökéletes élelem, a legalacsonyabb fehérjetartalommal, más emlősökhöz képest, szóval el lehet képzelni a fehérjeszükségletünket. 

Egy átlagos embernek 56g fehérjére van szüksége. Ez az optimális, valószínűleg 30-40g is elegendő lenne. Az igazán magas fehérjetartalmú diéták (paleo, keto), cukorbetegséghez, szívbetegséghez, rákhoz vezetnek! Ez pont az ellentéte annak, amit a fehérjeguruk mondanak! 

A testépítőktől folyton azt hallani “nekem szükségem van csirkére vagy halra, ahhoz hogy erős izomszöveteket építsek. Ez teljesen badarság. A legnagyobb, legerősebb szárazföldi állatok a földön mind növényevők. 

Az étel, amit megeszünk meghatározza a beleinkben élő baktériumokat. Amíg nap, mint nap húst eszünk addig a karnitinon élő baktériumok vannak túlsúlyban és ezek a baktériumok a karnitint trimethylamin nevű molekulára bontják. A máj pedig trimethylamin-oxidra alakítja. Ez vezeti a koleszterint az erek falába, így azok az emberek, akik hús alapú étrenden vannak elősegítik a lerakódásokat, talán fogynak is egy picit, de mi történik az artériákon belül? Nekem az is fontos, hogy belülről is “szép” legyek.

Nem egészséges étrend, nem vagyunk ragadozók! Az ember legközelebbi élő rokonai a csimpánzok, akik a kalóriájuk 97%-át növényekből szerzik!

A folytatás következik!

Köszönöm, hogy végig olvastad, remélem hasznos volt!

Anna

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük