vegán életmód

A cukorbetegség világnapjára

Mi a cukorbetegség?

Az emésztőrendszered a glükóznak nevezett egyszerű cukorrá bontja le az elfogyasztott szénhidrátokat, ez a cukor minden testi sejted elsődleges üzemanyaga. Ahhoz, hogy a véráramból a sejtekbe jusson, a glükóznak inzulinra van szüksége. Ha az inzulin a sejtek ajtóit nyitó kulcs, akkor a telített zsír az, ami beragasztja a zárat. Ha a glükóz nem kap bebocsátást az izmaidba, a vércukorszint veszélyesen magasra szökhet, és károsodásokat okozhat. Az izomsejtekben lévő zsír származhat abból, amit elfogyasztasz, illetve abból is amit viselsz (vagyis testzsírodból). A 2-es típusú cukorbetegség megelőzése, kezelése és visszafordítása mind az étrenden és az életmódon múlik. 

Cukor szerepe a cukorbetegség kialakulásában.

A cukorbetegségnek soha nem a magas szénhidrát tartalmú étrend az oka és nem a cukorfogyasztás idézi elő. A cukorbetegségnek oka az az étrend, amely lehetővé teszi a zsír felhalmozódását a vérben. Ez alatt a klasszikus húsos, állati eredetű étrendet lehet érteni. A többi vezető halálokhoz hasonlóan a 2-es típusú cukorbetegség is az étrendbeli döntéseid sajnálatos következménye. 

Fajtái:

Az 1-es típusú cukorbetegség (fiatalkori) pontos kiváltó oka egyenlőre ismeretlen, bár szerepet játszhat az örökletes hajlam, és bizonyos környezeti kiváltó okok, például vírusfertőzés vagy tehéntej fogyasztása.

A 2-es típusú cukorbetegség, azaz a felnőttkorban kialakuló cukorbetegség fedi le a cukorbetegek 90-95 %-át. A 2-es típusú cukorbetegség esetében a hasnyálmirigy képes inzulintermelésre, de nem működik igazán jól. Az izom- és májsejtekben felhalmozódó zsír befolyásolja az inzulin viselkedését.

Brian Clement, PhD, vegán: Ha a vörösvértestek nem tudnak tápanyagot és oxigént felvenni, a hasnyálmirigy működése gyengül és a vércukorszint emelkedik. A vércukor pontosan azt jelenti, amit mond, vagyis a vérben van cukor ahelyett, hogy a sejtekben lenne, ahol üzemanyagként szolgál.

Hogyan előzd meg a cukorbetegséget?

Először is gondolkodj el azon, hogy hogyan étkezel. Ha állati eredetű ételek is helyet kaptak a tányérodon, akkor elsősorban azokat ki kell iktatni. Lassan fokozatosan, vagy egyik napról a másikra. Ez már mindenkinél másképp működik. Ehhez nagyon sok segítséget találsz az interneten, ahogy nálam is, hiszen igyekszek változatos, könnyű és olcsó recepteket mutatni.

Fontos, hogy változatosan étkezz. Ne egyél finomított dolgokat, mint a fehér /barna cukor, a finom liszt, kész ételek. Továbbá kerüld túlzott olaj bevitelt is. A cukrot leginkább valamilyen gyümölcsaszalványból (hozzáadott cukor nélküli), alternatív szirupokból, gyümölcscukorból vigyük be. Fogyassz, minél több teljes kiőrlésű gabonát, egyél feldolgozatlan termékeket, búzacsírát, zabkorpát, lenmagot. Csökkentsd a sófogyasztásodat. Ezt úgy is könnyen megteheted, ha saját magad főzöl, nem rendelsz és nem vásárolsz készételeket.

A másik fontos dolog a mozgás. Ha el vagy hízva, ha nem akkor is napi minimum 15-20 perc mozgásnak bele kell, hogy férjen az idődbe. Fontos, hogy a mozgás rendszeres legyen, találd meg azt, amit szívesen csinálnál. Sétálj, fuss, edz a konditeremben, ússzál, jógázz vagy bármi más, amit úgy tudsz csinálni, hogy közben élvezed és nem teher számodra. Így könnyebben megy, hogy rendszeresen végezd.

Mit csinálj, ha már jelentkeztek a tünetek?

Először is beszélj egy dietetikussal, a legjobb, ha vegán dietetikussal. Válts minél hamarabb növényi alapú étrendre. Mozogj rendszeresen.

Ha változtatsz az életmódodon, teljesen vissza tudod szorítani a 2-es típusú cukorbetegséget még akkor is, ha már évtizedek óta gyötör. 

https://www.youtube.com/watch?v=YyXIqrnSauw

A növényi alapú étrend számos ponton képes pozitív hatást gyakorolni a cukorbetegség kialakulásának megelőzésében, valamint annak kezelésében is hatékony lehet. Sőt, egyes szerzők hosszú távú, randomizált klinikai vizsgálatainak eredményei alapján elmondható, hogy az alacsony zsírtartalmú növényi alapú étrend hatékonyabban javította cukorbetegek glikémiás kontrollját és plazmalipidprofilját, mint a hagyományos, cukorbetegeknek szóló étrendi ajánlásokra épített étrend. 

Nyers ételek hatására a szervezet magához tér, a folyamat kézben tarthatóvá válik, javulás kezdődik. Antibiotikum helyett fogyasszunk sok citromot, fokhagymát, hagymát, tormát, nyers ételeket és csírákat.

Brian Clement, PhD, vegán: Még nem láttam olyan 2-es típusú cukorbeteget, aki nem tudott meggyógyulni. Még egyszer, ez életmód kérdése. Cukorbeteg akarok-e lenni , úgy hogy nincs uralmam felette, és úgy enni és élni, mint mindenki más? Vagy nem akarok az lenni, és vegán leszek, mozgok, megszabadulok a cukortól? Ezek a betegségek mind javíthatóak. Nem kell mást tenni, mint helyesen élni, a gondolkodásmóddal kezdve, a táplálékkal kezdve, a mozgással és a test anatómiájának erősítésével kezdve.

Robyn Chuter, ND, vegán: Sziklaszilárd bizonyíték van rá a tudományos irodalomból, hogy a finomítatlan növényi ételen alapuló étrend segít megelőzni és visszafordítani a cukorbetegséget.

https://prove.hu/vegan-eletmod-jo-hatassal-van-a-mentalis-egeszsegre-es-csokkenti-a-cukorbetegseg-kockazatat/

https://www.youtube.com/watch?v=ieA1E_BS7-U

 

Anna

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük