vegán életmód

A hosszú, egészséges élet titka: Antioxidánsok

A szervezetben felhalmozódott felesleges szabad gyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidánsok bevitelével ezt a negatív folyamatot megakadályozhatjuk.

Nézzük részletesebben:

Az Amerikai Onkológiai Társaság közel ezer férfit és nőt vizsgáló tanulmányából az derül ki, hogy azok, akik a legtöbb bogyós gyümölcsöt fogyasztották, jelentősebb alacsonyabb valószínűséggel haltak bele valamilyen szív- és érrendszeri betegségbe. 

Ilyen finom és még a hosszabb életet is elősegíti!

Az antioxidánsok azokat a vegyületeket jelenti, amelyek csökkentik szervezetünkben az oxidatív stresszt, azaz a biológiai “rozsdásodást”. Ezek a szabad gyökök szerepet játszanak a test és a sejtek öregedése, a daganatok kialakulása, és a gyulladásra való erősebb hajlam, a szürkehályog, a fertőzések, stb. kialakulásában. Tehát az antioxidáns öregedésgátló, daganatmegelőző, gyulladáscsökkentő. 

Miben található antioxidáns?

Az emberek többsége rengeteg fakó, bézs színű ételt fogyasztanak: fehér kenyeret, fehér tésztát, fehér burgonyát, fehér rizst. A színes élelmiszerek sokszor egészségesebbek az antioxidáns pigmnetek miatt, legyen az a sárgarépa narancs színét adó béta-karotin, a paradicsom piros likopin antioxidánsa vagy az áfonya kék antocianinja. A színek maguk az öregedést gátló, rák ellen küzdő antioxidánsok! (Dr. Michael Greger)

Minden zöldségben és gyümölcsben megtalálható. Nagyobb számban és sűrűségben található meg a színes növényekben, vagyis minél erősebb egy gyümölcs, zöldség színe annál több benne az antioxidáns. 

Összehasonlításképpen: A fehérhagymában vagy a lilahagymában van több antioxidáns? A lila káposztában vagy a zöldben? 

A lilahagyma 76 százalékkal több antioxidáns-kapacitással bír, mint a fehér hagyma, a vöröshagymáé pedig valahol a kettő között helyezkedik el. A lilakáposzta antioxidáns tartalma nyolcszorosa a zöld káposztának.

Vásárlás közben keresd a legpirosabb paradicsomot, vagy epret, a legkékebb áfonyát, a legsötétebb szedret, a legzöldebb brokkolit. A saláták közül válaszd a római, a fejes, szív-, madársalátát a jégsalátával szemben.

Ha teheted válaszd a legnagyobb antioxidánssal bíró bogyós gyümölcsöt (amit normál körülmények között be lehet szerezni) a szedret! De választhatod az áfonyát, epret, kivit, málnát, avokádót,céklát, szőlőt, csersznyét, meggyet…. értitek, amelyiknek a legerősebb a színe. A fűszerek közül a kakaó hihetetlen magas antioxidáns értékkel bír (a környezetvédelmi okokról majd egy másik fejezetben írok), aztán az egyik kedvencem az oregánó, kurkuma,fokhagyma. 

A fagyasztott bogyós gyümölcsök nagyrészt megtartják a tápértéküket, éppen ezért a téli időszakban is tudjuk ezeket fogyasztani. 

http://bit.ly/antioxidantfoods

(Töltsd le a pdf-et és keresd meg a kedvenc zöldségedet, gyümölcsödet, ha kíváncsi vagy mennyi antioxidánst tartalmaznak)

Hogyan, mennyit fogyassz?

A növényi hatóanyagok javítják az immunválaszt, pusztítják a rákos sejteket, vírusokat, baktériumokat, gombákat. Képesek kijavítani a DNS-ben a dohányzás vagy más mérgezés miatt bekövetkezett károsodást, megváltoztatják az ösztrogén-, szénhidrát-, vérzsír- anyagcserét. Legkedvezőbb, ha ezeket természetes forrásból, változatosan összeállított étrendből kapja meg a szervezetünk.

Egyértelműen az a legjobb és a leghatásossab választás, ha az antioxidánsokat (minden vitaminokat és ásványi anyagokat is) a természetes formájukban, azaz a zöldségekkel, gyümölcsökkel és gabonával visszük be a szervezetünkbe. 

Táplálékkiegészítő formájában?

Fontos tudni, hogy a táplálékkiegészítő termékek nem tartalmaznak teljes értékű tápanyagokat, hiszen egy gépi eljárás során az eredeti terméket átalakítják, feldolgozzák. Ha táplálékkiegészítőt veszünk, akkor pénzkidobásról beszélünk. Több tanulmányban kimutatták, hogy az antioxidánst tartalmazó étrend-kiegészítők nem segítenek a légúti vagy allergiás betegségek esetében sem. Ez a teljes értékű élelmiszerek fogyasztását hangsúlyozza azzal szemben, hogy elszigetelt összetevőket vagy kivonatokat próbáljunk bekapkodni tabletták formájában.

Hiszen egy málnaszemben a sok antioxidáns mellett megtalálható a jótékony rost, C-vitamin és nyomelemek (kálium, kalcium, magnézium). A táplálékkiegészítőkben viszont az antioxidáns (ha olyat vásárolunk, de a c-vitamin tablettára is ugyanez vonatkozik) mellett egyéb olyan anyag is megtalálható mint például a csomósodásgátló anyag (szilícium-dioxid), mikrokristályos cellulóz, hidroxipropil-metil-cellulóz, fényező anyag (zsírsavak), színezékek (tután-dioxid, vasoxid), nedvesítőszer, módosított kukoricakeményítő, cukor. Soroljam? 

Napi fél bögrényi friss vagy fagyasztott, vagy akár negyed bögrényi szárított bogyós gyümölcs az ajánlott mennyiség. Fogyaszd a turmixodban, desszertnek, a salátádon, vagy csak úgy magában.

Anna