Antioxidáns: a hosszú, egészséges élet titka

LoadingHozzáadás a kedvencekhez

Valószínűleg hallottál már a szabad gyökökről és az antioxidáns lenyűgöző hatásáról. Mélyebbre ástunk, hogy hogyan lehet egészségessé és fiatallá enni magunkat. Tarts velem, ha érdekel az antioxidáns ereje.

A szervezetben felhalmozódott felesleges szabad gyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidánsok bevitelével ezt a negatív folyamatot megakadályozhatjuk.

Mi az az antioxidáns?

Az Amerikai Onkológiai Társaság közel ezer férfit és nőt vizsgáló tanulmányából az derül ki, hogy azok, akik a legtöbb bogyós gyümölcsöt fogyasztották, jelentősebb alacsonyabb valószínűséggel haltak bele valamilyen szív- és érrendszeri betegségbe. 

Ilyen finom és még a hosszabb életet is elősegíti!

Az antioxidánsok azokat a vegyületeket jelenti, amelyek csökkentik szervezetünkben az oxidatív stresszt, azaz a biológiai “rozsdásodást”. Ezek a szabad gyökök szerepet játszanak a test és a sejtek öregedése, a daganatok kialakulása, és a gyulladásra való erősebb hajlam, a szürkehályog, a fertőzések, stb. kialakulásában. Tehát az antioxidáns öregedésgátló, daganatmegelőző, gyulladáscsökkentő. 

Íme 5 kiemelkedő antioxidáns tartalommal rendelkező étel

Áfonya

Az áfonya az egyik legjobb antioxidáns forrás.

Számos tanulmány arra is utal, hogy az áfonya tartalmazza a legtöbb antioxidánst az összes fogyasztott gyümölcs és zöldség közül.

Ráadásul az áfonyában található antioxidánsok csökkentik a szívbetegségek kockázati tényezőit, az LDL-koleszterinszintet és a vérnyomást.

Spenót

A spenót az egyik legtáplálóbb zöldség. Tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és antioxidánsokkal. Ráadásul hihetetlenül alacsony a kalóriatartalma.

Spenót emellett kiváló forrása a luteinnek és a zeaxantinnak is, két antioxidánsnak, amelyek segíthetnek megvédeni a szemet a káros UV-fénytől és más káros hullámhosszoktól.

Ezek az antioxidánsok segítenek leküzdeni a szemkárosodást, amelyet a szabad gyökök idővel okozhatnak.

fotó: unsplash

Goji bogyó

Több mint 2000 éve a hagyományos kínai orvoslás részét képezik.

A goji bogyót gyakran szuperélelmiszerként forgalmazzák, mivel gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban.

Bár az ára nem teszi lehetővé, hogy kiemelkedően sokat fogyasszunk belőle, az étkezéseinkbe bele lehet csempészni egy keveset.

Cékla

A cékla kiváló rost forrás, mindemellett magas kálium, vas, folsav és antioxidáns tartalma van.

Különösen gazdagok az antioxidánsok egy csoportjában, az úgynevezett betalainokban. Ezek adják a cékla vöröses színét, és egészségügyi előnyökkel járnak, mint például a vastagbél- és az emésztőrendszeri rákos megbetegedések alacsonyabb kockázatával.

fotó: unsplash

Lilakáposzta

A lilakáposzta gazdag C-, K- és A-vitaminban, valamint magas antioxidáns tartalma. Több mint négyszerese az antioxidáns tartama a hagyományos káposztában lévő antioxidánsok mennyiségének.

A C-vitamin erősítheti az immunrendszert és megőrzi a bőr feszességét.

A káposzta főzése és pirítása növelheti az antioxidáns profilját, míg a párolás közel 30 %-kal csökkentheti.

Válaszd a legélénkebbet

Ha teheted válaszd a legnagyobb antioxidánssal bíró bogyós gyümölcsöt a szedret! De választhatod az áfonyát, epret, kivit, málnát, avokádót, céklát, szőlőt, cseresznyét, meggyet…. értitek, amelyiknek a legerősebb a színe. A fűszerek közül a kakaó hihetetlen magas antioxidáns értékkel bír, aztán az egyik kedvencem az oregánó, kurkuma, fokhagyma. 

A fagyasztott bogyós gyümölcsök nagyrészt megtartják a tápértéküket, éppen ezért a téli időszakban is tudjuk ezeket fogyasztani. 

Anna