vegán életmód

Egészségesek az olajos magvak?

Ez és hasonló gondolatok, kérdések foglalkoztatnak mostanában. Már csak azért is mert úgy két hónapja vettem észre magamon, hogy nagyon sok apró kiütések, pattanások jöttek ki az arcomon, vállamon. Gondoltam, hogy ez nem lehet normális, hiszen tejterméket nem eszem, amitől régen így néztem ki, akkor mégis mitől van ez? 

Elkezdtem megfigyelni egy napomat, hogy mit eszem. A reggelim a szokásos zabkása volt a házi mandulatejemmel, lenmaggal, és magos granolával vagy földimogyoróvajjal. Na már akkor derengeni kezdett valami. A nap folyamán megittam még egy kávét, meg néhány cikk 70-80%-os étcsokoládét is. 

Aztán leesett a tantusz, amikor másnap reggel ugyanazt a reggelit készítettem magamnak. Te jó ég rengeteg olajos magot eszem!! 

Természetesen megettem az utolsó adag mandulatejemet, és rizstejre váltottam, és persze két hétig teljesen kiiktattam minden olajos magok és zsírt az életemből. Tehát se csoki, se kávé (amúgy 2 hónapja egyáltalán nem iszom), semmilyen mag. Mindig is kipattogtam, amikor este mondjuk sós mogyit ettem, tudtam én, hogy valamennyire allergiás is lehetek rá, meg persze a magas zsír tartalma se tesz jót a bőrnek. 

Pedig az olajos magok nagyon egészségesek, de nem mindegy mennyit eszik belőle az ember! Mértékkel kell bánni olyan ételekkel amik vagy allergiás tüneteket okoznak, vagy magas a zsír tartalmuk, ezáltal a kalória tartalmuk is. A két hét letelte után, de már az első hét után is szépen kitisztult az arcom. Azóta elkezdtem a májmentő március kihívást, tehát a reggeli időben semmilyen zsírt nem fogyasztok, így a zabkásám (ha azt eszem) magmentes. Délután szoktam néhány szem tökmagot és napraforgómagot enni, illetve van, hogy egy kis mandulát is. Levonva a tanulságot, mértéket kell tartanom a magvakkal, mert sajnos eléggé a gyengém, de már tudom, hogy mekkora bajt tudok okozni vele.

 

Miért lehet ártalmas a sok olajos mag fogyasztás?

A magokban található lektinek irritálhatják a bélfalat és így gyulladás alakulhat ki, az enzim gátlók miatt pedig a fehérjéiket nem tudjuk teljes egészében megemészteni.

A bélrendszerünkben  a fitinsav az ásványi anyagokhoz kapcsolódik (pl. kálcium, vas, magnézium), így azok nem tudnak felszívódni. Ezért valószínűleg akkor sem jutunk megfelelő ásványi anyaghoz, ha egyébként ásványi anyagban gazdag magokat ropogtatunk.

Az egyik egyszerű módja, hogy megszabaduljunk a fitinsav és más “rossz” anyag tartalom nagy részétől, ha éjszakára sós vízbe áztatjuk őket. Áztatás után alaposan öblítsük le a magokat, majd a napon, a sütőben vagy egy aszaló gépben, a lehető legkisebb hőfokon alaposan szárítsuk meg őket.

Azért célszerű kiszárítani a magokat áztatás után, mert a nedvesség miatt hamar megpenészedhetnek.

Mennyit lehet fogyasztani belőlük?

Az olajos magvak képesek csökkenteni a vérnyomást, a koleszterinszintet és kiegyenlítik a vércukorszintet, viszont kalóriában hihetetlenül gazdagok. Éppen ezért nem árt odafigyelni arra, hogy naponta mennyit fogyassz belőlük.

“Amellett, hogy az olajos magvak az egyik legjobb snacknek számítanak, eléggé laktatóak és szuper fehérje-, valamint antioxidánsforrások is. Az adagokat tekintve pedig érdemes 30g-ot fogyasztanod belőlük, ami nagyjából 20 szem mandulának, 15 db kesudiónak, 20 db törökmogyorónak és 8 diónak felel meg.”– mondja Nat Von Bertouch, dietetikus. Ez nagyjából egy maréknak felel meg. 

Anna