Vitaminok, ásványi anyagok

C-vitamin

Szerintem már mindenki tudja, hogy az emberi test alap működéséhez elengedhetetlen a C-vitamin. Egyik előző posztomban már írtam a C-vitaminról, de most szeretném nektek részletezni mennyire fontos ennek a vitaminnak a bevitele.  

Mondanom sem kell, hogy egy friss gyümölcsökkel, zöldségekkel, magvakkal teli étrend vitaminokban gazdag. A vitaminok egy része csak nyers ételekben aktív igazán, például a C-, és E-vitamin. Másik része viszont kibírja a főzést, ilyenek a B-vitaminok. A vitaminokról bővebben itt olvashatsz

Különféle anyagcsere folyamatokban vesz részt

Anyagcserének nevezzük azt a komplex folyamatot, amely a szervezet számára szükséges anyagok – tápanyagok, a légzéshez szükséges oxigén – felvételével, átalakításával, illetve a szervezet számára nem hasznosítható anyagok – szén-dioxid, különböző bomlástermékek, salakanyagok – leadásával fenntartja a szervezet állandóságát és biológiai egyensúlyát. Ezekbe a folyamatokba segít a C-vitamin, a szervezet vitalitását fenn tartja.

Előnyök:

  • Antioxidáns hatással bír, gátolja a különféle rákos folyamatok beindulását (napi min, 200 mg-tól). Antioxidánsokról már írtam itt el is olvashatjátok.
  • Immunrendszer működésében és a fehérvérsejtek aktivitásában is fontos szerepet játszik.
  • Továbbá fontos szerepe van a vas felszívódásának, éppen ezért a friss salátádat, amibe biztosan teszel spenótot is, locsold meg friss citromlével. A spenót magas vas tartalma a non-hem vas felszívódását segíti a c-vitamin.
  • Hisztaminellenes anyag, tehát allergia esetén is hasznodra válik. Valószínűleg a nagy adagban bevitt zöldség és gyümölcs okozta számomra azt a pozitív változást, hogy a tavaszi pollenallergiám szinte megszűnt. 🙂

A C-vitamin nem csupán a skorbut ellen véd, hanem alapvető fontosságú a sejtenergia, a kollagén termelése és a neurotranszmitterek szintézise szempontjából, valamint segíti az immunrendszert – derült ki egy dél-chilei Concepción Egyetem rák kutatása során. 

A C-vitamin számos részből áll, P-vitamint, K-vitamint is tartalmaz, továbbá J-faktort és rezet enzim formában. Pontosan ezért fontos a természetes bevitele mert a mesterséges C-vitaminok, csak a külső részét tartalmazzák a C-vitaminnak, azaz az aszkorbinsavat. Túl sok, nagy dózisú mesterséges C-vitamin (aszkorbinsav) szedése oda vezethet, hogy hiány alakul ki a C-vitaminból a szervezetedben.  

Hiány:

Érproblémák, fáradékonyság, ízületi fájdalmak, ínybetegség

A legjobb C-vitamin források

A legjobb C-vitamin forrás, amit könnyen elérhető a homoktövis, a csipkebogyó, a bordás kel. Nem vagyok híve a különféle porok szedésének, viszont van egy-kettő, amit megéri szedni. Ilyen a camu camu bogyó por,többek között a magas C-vitamin tartalma és immunerősítő hatása miatt. Nyilván nem kötelező szedni. A citrus féléknek alacsony a c-vitamin tartalma, így, hogy a napi adag meglegyen több kg citromot vagy narancsot kéne fogyasztani. Éppen ezért érdemes kiegészíteni a napi zöldség és gyümölcs fogyasztásunkat, például homotövis velővel, vagy camu camu porral, vagy csipkebogyó lével.
Utóbbi elkészítése: Gyógytea készítéséhez egy evőkanál (3 g) csipkebogyót 2,5 dl hideg vízben 5-6 órát áztass, majd szűrd le. Ne használj fémszűrőt. Forralni, forrázni nem szabad.

Tanulmányok:

  • 1987-ben a III. C-vitamin konferencián elhangzott előadás több vizsgálatot idézett, amelyek bizonyítják, hogy a szervezet C-vitamin szintje és a szív és érrendszeri halálozás közt fordított arányosság van. Az északi országokban, ahol a friss zöldség és gyümölcs kevésbé érhető el, kb. 2.5-szer gyakoribb az infarktusos halálozás, mint a déli országokban.
  • Egy 2004-es vizsgálatban azt találták, hogy napi 1 gr C-vitamin (1000mg) bevitel szignifikánsan csökkenti a vérnyomást fiatal embereknél. 
  • Egy 1999-es tanulmány azt bizonyította, hogy napi 500 mg C-vitamin hosszú távú fogyasztása a már kialakult szív és érrendszeri károsodásokat visszafordítja. A hatás már 30 nap múlva jelentkezett!
  • Egy 2002-es vizsgálat bizonyította, hogy a vér magas C-vitamin tartalma védi az érfalak izomzatát, vagyis megőrzi az erek rugalmasságát. A cikk adatait átszámolva napi 2500 mg C-vitamin fogyasztása javasolt.
  • Egy 1987-es tanulmány egy 20 éves követéses vizsgálatban jelentős védőhatást talált a C-vitamint szedőknél a rákkal szemben; különösen állt ez a gyomorrákra.
  • Egy 1988-as vizsgálatban az emelkedett C-vitamin szint 60%-kal csökkentette a méhnyak rák kialakulását olyan nőknél, akiknél már kóros elváltozások voltak kimutathatók. 
  • Egy 1991-es vizsgálat a C-vitamin védőhatását mutatta ki méhnyak rákkal szemben.
  • Egy 1990-es vizsgálat, amelyet a kanadai Nemzeti rákintézet folytatott le, a sok C-vitamint fogyasztók körében 31%-kal kevesebb mellrák fordult elő, mint a kevés C-vitamint fogyasztók körében.

Napi ajánlott mennyiség

A felnőtt, egészséges embereknek ajánlott C-vitamin mennyisége naponta mintegy 60-65 mg, ami valljuk meg arra elég, hogy ne legyünk skorbutosak.  Szent-Györgyi Albert 93 éves koráig napi rendszerességgel 2000 mg C-vitamint fogyasztott, betegség idején az adagot 8-9000 milligrammra növelte. A szintén Nobel-díjas Linus Pauling kémikusról is ismert, hogy napi 10 000 -18 000 milligrammot szedett élete során a vitaminból. A tudós 91 évesen hunyt el. 

Ebből és a tanulmányokból következtetve naponta 30 mg/testsúlykilogrammonkénti mennyiséget kéne a szervezetbe juttatni. Tehát egy 60 kg-os embernek 1800 mg, azaz közel 2 g-ot kellene szednie. Egy átlagos fizikumú, átlagos munkavégzés és nem dohányos esetén. Extra teljesítménykor többet, dohányosoknak többet kell fogyasztaniuk.

C-vitamin és a vesekő

Különböző vesekövek vannak, ezek jelentős része savas közegben oldódik. Így ez az enyhén savas közeg, amit a C-vitamin jelent a vesében, ez ezeknek a köveknek a feloldódását segíti. Az egyik érdekes probléma a kalcium-oxalát kő, ez savas közegben is kialakul. Ebben az esetben viszont a C-vitamin megköti a kalciumot, illetve diuretikus, azaz enyhén vízhajtó hatása van, ezáltal pedig az oxaláttól szabadítja meg a szervezetet. Így ennek a két ionnak a találkozásának a valószínűségét csökkenti. Tehát nem fokozza a vesekő képződést, hanem csökkenti. 

Hat éven át vizsgáltak, közel 50 ezer embert és megállapították, hogy a vesekő képződés és a C-vitamin fogyasztás között semmilyen összefüggés nincs.

“Több, mint hatvan éven keresztül tanulmányoztam az élő rendszereket, és ez meggyőzött arról, hogy testünk sokkal tökéletesebb, mint amit a betegségek végtelen listája sugall. …A szervezet fogyatékosságai sokkal kevésbé a velünk születet hibákból, mint inkább a szervezetünkkel szemben elkövetett visszaéléseinkből ered.” – Szent-Györgyi Albert

Anna

Cowspiracy- A fenntarthatóság titka 
https://youtu.be/NgYGsyh23RU
Before the flood -Özönvíz előtt 
https://www.youtube.com/watch?v=B4X8P_x2AbQ
NoraSpiration – Boldogság növényi alapokon youtube csatornája
a09Y1Qbw5wPwSACd6ww/videos
Zsebibogyó csatornája 
https://www.youtube.com/watch?v=ubZ8A8jGRig&list=PLn4ka_8XRmX-qmz1i7RYpYX4W7wmHJZmi

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük