Fotó: IMDB

Popeye és a spenót

LoadingHozzáadás a kedvencekhez

Miért evett Popeye állandóan spenótot? Tényleg akkora energia lenne a spenótban? Izmosak leszünk tőle? Akár superfoodnak is mondhatnánk?

A spenót:

A spenót az egyik legkorábbi zöldség. Már a tél elmúltával, február környékén lehet találkozni vele a piacon, zöldségesnél. Érdemes a frissen szedett leveleket azonnal fogyasztani, legfeljebb másnap, mert nagyon gyorsan elfonnyad, illetve a vitamintartalma 30%-át el is veszti.

Popeye-nek igaza volt a spenóttal kapcsolatban, a sötétzöld, leveles zöldségek a bolygónk legegészségesebb élelmiszerei. Az ehető levelek, legyenek bármilyen alakúak és méretűek, egészséges élelmiszereknek tekinthetőek.

“A leveles zöldek többek között éppen a zöld színüknek köszönhetően sorolhatók a legegészségesebb zöld lámpás élelmiszerek közé. Évtizedekkel ezelőtt kezdték kutatni azokat a “interceptor” molekulákat, amelyek a szervezet első védelmi vonalaként szolgálhatnak a rák elleni küzdelemben. Azt az elméletet állították fel, hogy ha találunk valamit, ami erősen megkötheti a karciongéneket, és megakadályozhatja, hogy besurranjanak a DNS-ünkbe, talán megelőzhetjük néhány olyan mutáció kialakulását, amely rákhoz vezet. Éveken át tartott a kutatás ezek után a karciongéneket megkötő molekulák után, mire végre találtak egy interceptort: a klorofillt, a világ mindenütt jelen lévő, leggyakoribb növényi pigmentjét. “

Dr. Michael Greger – Hogy ne halj meg című könyvéből

Miért olyan egészséges a spenót?

  • Kiemelkedő az A-vitamin tartalma.
  • Szárazanyag tartalmának 30%-a fehérje.
  • Koncentrált formában tartalmaz mangánt, rezet, cinket, E-vitamint, szelént, B1, B2, niacint, kalciumot, foszfort, omega-3 zsírsavat, triptofánt.
  • Magas antioxidáns tartalma van. 13 különböző flavonoid vegyület van benne, amik antioxidáns funkciót töltenek be.
  • Véd a gyulladások, oxidatív-stressz, szív-és érrendszeri problémák és a rák ellen is. Nagy mennyiségben tartalmaz K-vitamint.
  • A spenót nagy mennyiségben tartalmaz linolénsavat, melyből a szervezet az omega-3 zsírsavat előállítja. Ahogy már a Miért ne egyél halat bejegyzésemben is írtam.
  • A vastartalma 3,5/100 g, a vas felszívódását C-vitaminnal, pl.: citromlével felturbózhatod.

A szervezetbe jutó oxigénmolekulák a sejtjeinkkel reakcióba lépnek, melynek melléktermékeként szabad gyökök képződnek. A szabad gyökök létrejötte káros biokémiai folyamatokhoz vezet. A szabad gyököket az antioxidáns vegyületek tudják hatástalanítani. Az oxidációs stressz a szervezetben zajló oxidációs folyamatok és az ezek megakadályozását végző antioxidánsok közötti egyensúly eltolódása az előbbiek javára. (https://esem.hu/szotar/oxidativ-stressz/)

“A Harvard Egyetem egyik kutatócsoportja, miután minden élelmiszercsoportot elemzett, a leveles zöldeket párosította a főbb krónikus betegségek elleni legerősebb védelemmel, ideértve a szívinfarktus és a stroke kockázatának akár 20 százalékos csökkentését minden további naponta elfogyasztott adag után. ” Dr. Michael Greger

Hogyan fogyaszd?

A legjobb ha frissen, smoothie-ba, salátába fogyasztjuk, így a vitamin tartalma megmarad és sokkal táplálóbb lesz. Lehetőség szerint válassz bio, nem permetezett leveleket. A fagyasztott spenót is ugyanolyan jótékony hatással rendelkezik, de a friss mindig jobb 🙂 A bébispenótban sokkal több a növényi tápanyag, mint az érett spenótlevelekben.

Egyél mindennap friss salátát, amibe spenót leveleket is keversz, adj hozzá valamilyen olajos magvat, locsold meg citromlével és falatozz. Vagy próbálj ki különböző recepteket vele, alakítsd ízlésedre, kísérletezz bátran vele. A szervezeted minden falat leveles zöldségért hálás lesz neked!

Anna

Egy hozzászólás

Szólj hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.