http://www.plantura.garden/

Növényi vas vagy állati vas? Vajon melyik a jobb?

LoadingHozzáadás a kedvencekhez

A vas fontos ásványi anyag, része a hemoglobinnak, amely oxigént szállít a tüdőből a test minden sejtjébe, kulcsfontosságú szerepet játszik az energiatermelésben és az anyagcserében. Különbséget teszünk növényi vas és állati vas között.

Az előző bejegyzés hatására, gondoltam írok egy kis összefoglalót, egy kis érdekességet a vasról. A cikkem alapját a “Hogy ne halj meg” – Dr. Michael Greger könyve és a “Kína tanulmány “- T.Colin Campbell könyve adja.

Növényi vas és állati vas

Kétféle vasat különböztetünk meg, a hem vasat és a non hem vasat. Az állati termékek hem vasat és non hem vasat is tartalmaznak, míg a növények csak non hem vasat. A hem vas jobban szívódik fel, mint a non hem vas.
Fontos azonban, hogy a növényi vas (non hem) felszívódását képes a szervezet szabályozni. Ha sok a szervezetünkben a (non hem) vas, akkor kevesebb fog felszívódni, ha pedig kevés akkor több. Ezt a serum ferritin szint határozza meg. Az állati (hem) vas nem reagál erre a szabályozásra, éppen ezért fordulhat elő vastöbblet vagy vas hiány a vegyes táplálkozással, ami ugyebár nem jó.

A hem vas összefüggésbe hozható a vastagbélrákkal, a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásával, míg a non hem vasra ez nem érvényes.

A növényi vas felszívódását kell megerősíteni, amit C-vitaminnal tudunk. Tehát az ételeinkre locsoljunk citromlevet, vagy smoothie-ba narancslevet, vagy igyunk meg étkezés előtt vagy után egy kis narancslevet. Viszont jó hír, hogy már 150 mg C-vitamin is 30%-al növeli a növényi vas felszívódását. A lizin és a C-vitamin együttes fogyasztása sokkal jobban segíti a vas felszívódását. A lizin főleg hüvelyesekben található meg.

Szerencsére a növényi étrend tele van c-vitaminnal így én nem igazán figyelek erre görcsösen.

Mely növények tartalmaznak vasat:

  • babfélék
  • teljes kiőrlésű gabonák
  • zöld levelesek
  • cékla
  • brokkoli
  • mandula
  • fodros kel
  • tök
  • bazsalikom
  • hagyma, fokhagyma
  • köles
  • csicseriborsó
  • lencse
  • zabpehely
  • krumpli
  • paradicsom
  • borsó
  • füge
  • avokádó
  • chia mag
  • lenmag
  • kendermag
  • pisztácia
  • napraforgó

Szóval nem kell vashiánytól rettegni növényi étrenden, csak kell egy kis odafigyelés, tudatosság. Nem hangzik nehezen.

Tévhit

Az étrendi rostbevitel megnehezíti a vas és más nélkülözhetetlen ásványi anyagok felszívódását. A rostok megkötik ezeket és kiürülnek velük, még mielőtt felszívódhatnának.

“A Kína-tanulmányban igen alaposan körüljártuk a vas-/rostbevitel kérdését. Kiderült, hogy a rostok nem ellenségei a vasfelszívódásnak, annak ellenére, hogy sok szakember meg van erről győződve. Megmértük, mennyi vasat fogyasztanak a kínaiak, illetve, hogy szervezetük mennyi vasat tartalmaz. A vasháztartást hat különböző módon mértük, majd az eredményeket összehasonlítottuk a rostbevitellel. Egyetlen bizonyíték sem utalt arra, hogy a nagyobb rostbevitel károsítaná a vas felszívódását. Az eredmények ennek épp az ellenkezője mellett szóltak. A szervezet vasellátottságának az egyik indikátora, a hemoglobinszint a rostbevitellel arányosan nőt.” – Kína-tanulmány – T. Colin Campbell

Jogosan tehetitek fel a kérdést, hogy ha az állati vas jobban szívódik fel, akkor miért hagyjam el az állati termékeket? Ahogy fent is írtam az állati termékekben (hús, tej, tojás) hem vas is van, amit a szervezetünk nem tud szabályozni, hogy mennyit vegyen fel, így ezek kolorektális rákhoz vezethetnek.

Továbbá nagyobb az esélye a vas telítődésének a szervezetben, ami a szabad gyökök, különösen a káros hidroxilgyökök elszaporodásához is vezetnek. Ráadásul, ha húst fogyasztunk akkor mellé fogyasztunk koleszterint, zsírt, antibiotikumot, hormonokat, veszélyes baktériumokat is. Emellett eltörpül a vas!
A növényi vas semmilyen káros hatással nincs a szervezetünkre. Hiába rosszabb a felszívódása, de sokkal hasznosabb, és jóval egészségesebb növényekből benni a vasat.

Anna

Szólj hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.